Saunabarrel by Modis

Blog

 
De automatische afkoelings-modus
 
In de saunabarrel warmt ons lichaam behoorlijk op. De natuurlijke reflex van ons lichaam bij het ervaren van hoge temperaturen is het openzetten van de haarvaatjes in de huid en zweten. Het verdampen van dat zweet vanaf onze huid zorgt voor een automatische afkoel-modus.
 
Het hart in actie
 
Die automatische afkoel-modus schiet uiteindelijk tekort. Tijdens het saunabaden kan onze hartfrequentie met factor twee oplopen. Ons hart kan dan tot driemaal zoveel bloed doorpompen als in rusttoestand. Via onze bloedcirculatie wordt alle warmte, die het lichaam zelf niet naar buiten kwijt kan, opgeslagen in onze grote organen. Omdat onze organen een enorme hoeveelheid bloed bevatten kunnen deze tijdelijk veel warmte opslaan. 
 
Protest-modus
 
Eens onze grote organen opgewarmd zijn tot ongeveer 38,5°C à 39°C krijgt het lichaam het zwaar en 'vertelt' het je dat je actie moet ondernemen. Het heeft geen zin je daartegen te verzetten, ook al is de klassieke saunasessie van 15 minuten nog niet volledig verlopen. Je verlaat rustig de warme saunabarrel voor de eerste afkoeling in de frisse buitenlucht.
 
Opmerking : lig je in de saunabarrel, zit dan eerst enkele minuten rechtop voordat je de barrelsauna verlaat.
 
De eerste afkoeling
 
De beste eerste afkoeling is dus met lijf en leden de frisse buitenlucht in. Doordat je lichaam door en door warm is, zul je daar niet ziek, niet verkouden,... van worden. Hoe koud het ook is, laat je lichaam rustig aan de buitenlucht afkoelen.
 
De tweede afkoeling
 
Als je niet meer nazweet en je hartslag genormaliseerd is, start je met de tweede afkoelingsfase : het afkoelen met water. Dat kan door middel van een buitendouche, een kantelemmer, een dompelton, ... zijn (zie www.saunabarrel.be/toebehoren). Omdat je lichaam ook van binnen moet koelen, moet je de afkoeling rustig opbouwen. Bij een abrupte dosis koud water sluiten de haarvaten in de huid zich ogenblikkelijk en kan de warmte onvoldoende uit je lichaam ontsnappen. Een loom gevoel na het saunabaden is te wijten aan een te snelle afkoeling en dat terwijl een goed saunabad verkwikkend is. Wie 's morgens de saunabarrel gebruikt, gevolgd door het juiste afkoelingsritueel, zal daar de hele dag positieve energie van ondervinden.
 
De herhaling en de afsluiting
 
Voor een optimaal effect herhaal je het saunaritueel (opwarmen - eerste afkoeling - tweede afkoeling), twee keer. Meer mag, maar zal je weing 'extra' geven. Een warme douche en wassen met zeep en water is eigenlijk niet nodig, want het lichaam kan eigenlijk niet schoner worden dan het al is na een saunabad.  
 
Het bestrijden van de winterdip
 
Saunabaden bevordert de aanmaak van endorfines. Endorfines zijn kleine, witachtige stoffen in de cellen die zorgen voor een fijne gevoelens en ontspannend werken. Endorfines zorgen bovendien voor minder pijn in je lichaam omdat ze een soort morfines zijn die je lichaam aanmaakt.
Regelmatig saunabaden in de winter is ook een 'geschenk' voor je lichaam : door de afvoer van afvalstoffen en de verversing van de vochtreserves ben je de dag na een saunabezoek op je mooist !